مایکروسافت، یکی از پیشروان صنعت فناوری، در نشست فناوری بلومبرگ اعلام کرد که قصد دارد فروشگاه بازیهای موبایل خود را در ماه جولای راهاندازی کند. این اقدام بزرگ در حوزه بازیهای موبایل، توسط سارا باند، رئیس ایکسباکس، اعلام شد.
باند توضیح داد که مایکروسافت قصد دارد بازیهای شخص اول خود را که شامل عناوین محبوبی مانند Candy Crush و Minecraft میشود، در زمان راهاندازی به فروشگاه موبایل اضافه کند. این گام به معنای این است که مایکروسافت قصد دارد فروشگاه موبایل خود را برای ناشران دیگر باز کند.
باند افزود: «ما از وب شروع خواهیم کرد. این امکان را به ما میدهد تا تجربهای را داشته باشیم که در همه دستگاهها، همه کشورها، فارغ از هر اتفاقی، مستقل از سیاستهای فروشگاههای بسته اکوسیستم قابل دسترسی باشد، و سپس از آنجا گسترش خواهیم داد.»
با این حرکت، مایکروسافت قصد دارد یک جایگزین برای اپل و گوگل ارائه دهد که در حال حاضر 30 درصد کارمزد از فروش دریافت میکنند. این یک گام بزرگ در جهت تغییر دینامیک بازار بازی های موبایل است.
مایکروسافت، یکی از برترین شرکتهای فناوری جهان، در حالی که مدت زیادی است در مورد راهاندازی فروشگاه بازیهای موبایل ایکسباکس صحبت میکند، اعلام رسمی خود را منتشر کرد. فیل اسپنسر، مدیر عامل مایکروسافت گیمینگ، در دسامبر گذشته اعلام کرد که این شرکت در حال مذاکره با شرکای خود برای راهاندازی فروشگاه موبایل ایکسباکس است و خاطرنشان کرد که زودتر وارد بازار خواهد شد.
مایکروسافت، که برای اولین بار در سال 2022 و زمانی که قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد را اعلام کرد به یک فروشگاه موبایل اشاره کرد، در پروندههای خود اعلام کرد که یکی از دلایل عمدهای که میخواست اکتیویژن بلیزارد را خریداری کند، کمک به تقویت حضور خود در بازیهای موبایلی بود. در اکتبر 2022، پروندههای مایکروسافت در CMA نشان داد که قصد دارد یک “پلتفرم موبایل ایکسباکس” جدید ایجاد کند که شامل بازیهای موبایل توسط Activision و King است.
در حالی که قانون بازاریابی دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) اپل و گوگل را مجبور میکند تا فروشگاههای اپلیکیشن موبایل خود را باز کنند، مایکروسافت به دنبال ارائه جایگزینی برای این دو در ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.